Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.03.2010 00:59 - Съчинение разсъждение
Автор: aleko2009 Категория: Технологии   
Прочетен: 7199 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 22.03.2010 01:00


                                                      КРИТЕРИИ

ЗА ОЦЕНКА НА УЧЕНИЧЕСКИ ТЕКСТ ОТ ТИПА СЪЧИНЕНИЕ РАЗСЪЖДЕНИЕ

ПРЕПОРЪКИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ:

ОЦЕНКА ОТЛИЧЕН: Умение за създаване на цялостен, логически последователен текст, адекватен на поставения в заглавието проблем. Въведението вярно насочва към проблема и поставя темата. Ясно изразена, пълна и точна теза. Подходящ подбор на художествени факти от творбата. Умение за смислово обвързване на композиционните и структурните елементи на ученическия текст. Логически последователно и целенасочено изведени аргументативни микротекстове (подтези), обосновани посредством убедителни, задълбочени разсъждения, подкрепени от литературния текст (цитати и/или преразказ с функция на илюстрация на аргумент) и изградени върху него. Показани знания и проявени умения за работа върху текстовите структури, структурните елементи на художествения текст и фигурите на езика. Овладени основни правописни и пунктуационни норми. Незначителни пропуски в езиковата култура.

ОЦЕНКА МНОГО ДОБЪР: Логически последователен и цялостен текст, адекватен на поставения проблем. Тезата (частична или цялостна) е вярно насочена към основните моменти, върху които се гради аргументацията. Целенасочен подбор на художествени факти. Умение за композиране и структуриране на ученическото съчинение. Верни, точни знания, но недостатъчни разсъждения. Точно и вярно позоваване на литературния текст. Баланс между рационално и емоционално отношение към художествените факти. Познаване на литературната терминология, свързана с жанра, текстовите структури и структурните елементи на художествения текст. Стилово уместен изказ. Отделни правописни и пунктуационни грешки.

ОЦЕНКА ДОБЪР: Логически последователен текст, но липсва ясно заявена теза. Недостатъчно целенасочен и съобразен с поставената тема избор на художествени факти на творбата. Аргументите не са задълбочени и стойностни. Знанията върху текстовите структури и структурни елементи са крайно повърхностни. Не е използвана литературна терминология. Добра езикова култура и умение за графично оформяне на ученическия текст. Повторения, стилови неточности и стилово неуместни думи и изрази.

ОЦЕНКА СРЕДЕН: Създаден е текст, но той не е подчинен на темата в заглавието. Не е изразена теза по поставения проблем. Не е направен подходящ подбор на художествените факти. Съжденията не показват разбиране и вярна интерпретация на литературния текст. Липсва аргументация. Няма наблюдение върху структурните елементи, художествените похвати и фигурите на езика. Неовладени книжовни норми. Груби правописни, пунктуационни и стилистични грешки.

ОЦЕНКА СЛАБ ДВЕ: Не е създаден смислово единен и езиково свързан текст. Проявена е явна некомпетентност.

 

 

 

                              АЛГОРИТЪМ

 за изготвяне на съчинение разсъждение по  литературен проблем

 

1. РАБОТА ВЪРХУ ЗАГЛАВИЕТО

а/ откриване на ключовата дума в заглавието /ако се налага, ключовата дума се тълкува/

б/ откриване на скрития в заглавието въпрос, ако темата е формулирана като израз или цитат

в/ определяне насоката на разсъждения

г/ определяне на художествените факти от текста, върху които ще се разсъждава

 

2. РАБОТА ВЪРХУ ТЕЗАТА

а/ що е теза - пряк, конкретен, пълен, но сбит отговор на поставения проблем

б/ МОЗЪЧНА АТАКА

1 вълна - нахвърлят се във вид на изрази всички идеи и хрумвания по поставения проблем, работи се по правилото: ”Няма глупава идея, всяка идея е добре дошла.” - времетраене 5 – 8 минути

2 вълна - обработка на идеите от първата вълна:

-- премахват се идеите, които не са свързани с темата

--- групират се идеите по степен на близост

--- оформя се основната мисъл за всяка група идеи

времетраене-10-15 минути

в/ написва се тезата от основните мисли за всяка група идеи

3.РАБОТА ВЪРХУ УВОДА

 

а/ уводът е въведение по поставения проблем и свързва заглавието и тезата

б/ примерна схема на увода

 

 

4.РАБОТА ВЪРХУ ДОКАЗАТЕЛСТВОТО

А /изработва се план въз основа на мозъчната атака—планът се състои от същите части като тезата, но към всяка точка се вписват художествените похвати  и епизодите от творбата

б/ по плана се пише доказателството

 

5.РАБОТА ВЪРХУ ЗАКЛЮЧЕНИЕТО

а/ заключението е обобщителен извод от написаното съчинение в нов аспект

б/ примерна схема за заключение

 

6.ПРОВЕРКА И РЕДАКТИРАНЕ НА СЪЧИНЕНИЕТО

 

                                   

 

 

 




Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aleko2009
Категория: Технологии
Прочетен: 675258
Постинги: 126
Коментари: 4
Гласове: 465
Календар
«  Април, 2014  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930